3F kræver analyse af erhvervsuddannelser

Elever på erhvervsskolerne får alt for lidt undervisning, viser ny DI-undersøgelse. Skolerne afviser, at det står så galt til. 3F kræver nu sagen undersøgt en gang for alle.

Bakry Abdul Nabi og Ahmed El-Chabab er blandt de mange unge, der er droppet ud af en erhversuddannelse. Nu vil 3F have analyseret problemerne på de tekniske skoler. (Foto: Per Daugaard.)Bakry Abdul Nabi og Ahmed El-Chabab er blandt de mange unge, der er droppet ud af en erhversuddannelse. Nu vil 3F have analyseret problemerne på de tekniske skoler. (Foto: Per Daugaard.)

En ny undersøgelse fra Dansk Industri (DI) viser, at eleverne på erhvervsskolerne får alt for lidt undervisning. Mellem 55 og 60 procent af eleverne på grundforløbet angiver, at de har færre end 30 timers undervisning om ugen, selvom de har krav på 37 timer. Problemstillingen er langt fra ny, og 3F kræver nu, at sagen bliver afklaret én gang for alle, pointerer 3F's forbundssekretær, Per Christensen.

Popper jævnligt op

- Samtidig med at vi har et astronomisk stort frafald fra erhvervsuddannelserne, hører vi gang på gang om, at eleverne ikke får den undervisning, de har krav på. Nu har DI så undersøgt problemet, og selvom skolerne delvist imødegår undersøgelsen, må Undervisningsministeriet nu være sig sin tilsynsforpligtelse voksen og undersøge problemets omfang og baggrund grundigt. Ingen er tjent med, at problemstillingen popper op gang på gang, uden at der findes en løsning, siger han.

Bureaukrati i lange baner

Ifølge undersøgelsen skyldes den manglende undervisning blandt andet, at der er blevet flere elever pr. lærer. Samtidig er antallet af administrative opgaver vokset kraftigt.

Det er netop hovedproblemet, understreger formand for foreningen af skoleledere ved de tekniske skoler, Lars Mahler.

- Skolerne er blevet overbureaukratiserede. Lærerne bruger alt for meget tid på administrative opgaver, der er pålagt fra centralt hold. Alt, hvad vi laver af andre ting, ryger fra undervisningstiden - vi har kun den samme sum penge at gøre godt med. Det er blevet værre med årene, og nu må der altså gøres noget, siger Lars Mahler.

3F har tidligere peget på økonomien som en af forklaringerne.

- Vi er alvorligt bange for, at politikerne ikke har afsat nok penge til at genoprette økonomien i erhvervsuddannelserne i forbindelse med globaliseringsaftalen. Vi opfordrer til, at forhandlingerne om finanslov 2008 bruges til at finde flere penge til erhvervsuddannelserne, siger Per Christensen.

Står ikke så grelt til

Lars Mahler understreger, at han ikke tror på, at det står så grelt til, som undersøgelsen viser.

- Det, eleverne oplever som ikke-undervisningstimer, kan meget vel være lektielæsningstimer, projekttimer, eller når de sidder ved computeren, hvor læreren måske ikke er lige ved siden af, påpeger han.

Han vil dog ikke afvise, at der findes skoler, hvor elever får under 30 timers undervisning.

- Men når vi ser rundt på skolerne, er det absolut undtagelsen. De fleste skoler har 32-34-36 timer, og i øvrigt kan ingen bevise, at eleverne bliver bedre af 37 timer. Vi er ikke en arbejdsplads, og hvis eleverne havde 37 katedertimer, ville de dø, inden ugen var omme. Så længe kan de ikke holde koncentrationen. Og eleverne opnår jo altså både at få grundforløbsbevis og svendebrev, siger han.