OBS: Du er nu offline

3F Transport har knækket kurven - medlemstallet stiger

For første gang i 11 år er der nu medlemsfremgang på 3F’s transportområde. Åbenhed og offensiv tilgang til Uber, Ryanair og piratkørsel er en del af forklaringen. 3F vil favne den teknologiske udvikling på samme måde.
Af 
 

For første gang siden 3F blev dannet i 2005 er der nu flere, der melder sig ind end ud af 3F på transportområdet.

- Vi plejer at miste 700-800 medlemmer fra nytår til september. Men i år er der en fremgang på 276 flere medlemmer i perioden i stedet for et stort minus. Det betyder altså noget. Vi taler på vegne af flere med endnu større vægt, siger formand for 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.

1. januar i år havde 3F Transport 51.041 medlemmer. Pr 1. september var medlemstallet vokset til 51.317.

Han peger på en offensiv tilgang til store udfordringer på transportområdet som forklaring.

Vil favne fremtidens udfordringer

- 3F Transport er især gået forrest i tre store problemstillinger. Uber, piratkørsel og Ryanair. Vi har åbent præsenteret problemer og løsninger over for både medlemmer og politikere i Danmark - og i EU. Det er sket sammen med 3F's medlemmer - både i forhold til happenings og i store fællesskaber på sociale medier, siger gruppeformanden.

Jan Villadsen slår fast, at 3F ønsker at favne fremtidens udfordringer ligeså offensivt. Transportgruppen har opstillet fem visionspunkter. Et af dem gælder den teknologiske udvikling med automatisering og digitalisering.

- Udviklingen går lynhurtigt. 3F vil også med ved bordet, når der udvikles lovgivning og strategier for digitalisering og den rivende teknologiske udvikling, siger Jan Villadsen.

Uber repræsenterer alt negativt

Men der er en klar grænse, der ikke må overskrides, og den er Uber for længst kørt over, påpeger han.

- Uber repræsenterer alt det negative ved udviklingen og skaber ingen værdi. Det er derfor, vi har gjort alt for at bremse Ubers forretningsmodel, siger han.

- Uber står for afvikling og ikke udvikling uanset, hvor globaliseret og digitaliseret verden end bliver. Uber ansættelsesformer er noget af det mest gammeldags og umoderne, der findes. Men det ændrer ikke på, at vi i højere og højere grad kommer til at forholde os til globalisering, digitalisering, automatisering og nye måder at være ansat på, siger Jan Villadsen.