OBS: Du er nu offline

3F styrker indsatsen for at få flere medlemmer

I de kommende tre år får organiseringsindsatsen i 3F en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Pengene skal blandt andet sikre fagforeningen større synlighed på landets arbejdspladser, styrke organiseringen, fastholde og skaffe nye medlemmer.
- Vi skal prioritere og tænke organisering ind i al vores arbejde, sagde 3F's forbundsformand, Per Christensen, da han fremlagde organisationsindsatsen for de kommende tre år. (Foto: Zeuth)
- Vi skal prioritere og tænke organisering ind i al vores arbejde, sagde 3F's forbundsformand, Per Christensen, da han fremlagde organisationsindsatsen for de kommende tre år. (Foto: Zeuth)
Af 
 
Af 
 

3F står stærkt i mange brancher, fag og på rigtig mange arbejdspladser. Men der er også områder med store udfordringer og et stort potentiale.

Det fastslog forbundsformand, Per Christensen, da han fremlagde 3F's organisationsindsats for de kommende tre år på fagforeningens kongres i Aalborg.

- Hvis vi skal sætte den politiske dagsorden og sikre forbedringer ved forhandlingerne, så forudsætter det, at vi er mange, og at vi står sammen. Det kan vi. Hvis ikke 3F kan, hvem pokker kan så? Sagde han.

Organisationsindsatsen styrkes som led i en investeringsplan, der er afsat 99 millioner kroner til i de kommende tre år. Og Per Christensen fremhævede, at organisationsgraden og overenskomstdækningen skal øges, og at medlemsudviklingen skal vendes.

- Det handler om fastholdelse, rekruttering og synlighed. Fastholdelse dér, hvor vi i forvejen har godt fat. Rekruttering dér, hvor vi halter efter. Og synlighed – over hele linjen – på de enkelte arbejdspladser, i lokalsamfundet og på den politiske arena, sagde han.

Tresporet indsats

Siden 3F's kongres i 2013 er der blevet arbejdet målrettet med organiseringsindsatsen.

Med fokus på at målrette kommunikation, aktiviteter og netværk mod medlemmernes fag og branche. Med at skabe stærke fællesskaber på arbejdspladserne, styrke det opsøgende arbejde og at fastholde nuværende medlemmer. Og som det sidste spor i strategien at lave opsøgende arbejde på erhvervsskolerne og udvælge kritiske brancher, uddannelser eller skoler, hvor der er igangsat eller behov for konkrete indsatser.

- Næsten halvdelen af eleverne på 3F's erhvervsuddannelser er ikke medem af deres fagforening. Halvdelen! Det er ikke godt nok, konstaterede Per Christensen.

- Men for dem, som er medlem, skal vi sikre et stærkt fagligt fællesskab, som de tager med sig ud på arbejdspladserne, sagde han.

Plads til forbedringer

Og arbejdet med målgruppering og indsatsen på virksomheder og erhvervsskoler skal fortsætte i den nye organisationsindsats, påpegede Per Christensen.

- Vi skal prioritere og tænke organisering ind i al vores arbejde, så organisering bliver en blivende tilstand, sagde forbundsformanden.

- Knap halvdelen af afdelingerne udarbejder konkrete planer med måltal for organiseringsindsatsen på virksomhederne. Hvis jeg nu skal hælde en smule malurt i bægeret, så er det nok et af de områder, hvor vi skal blive skarpere. Selvom jeg godt ved, at manglende måltal ikke er lig med manglende handling. Vi skal alle sammen blive bedre til at sætte mål for vores indsats, sagde han.

Fem bracher med stort potentiale

Samtidigt bliver der sat gang i en særlig indsats på landsplan med fokus på de brancher, hvor organiseringsgraden er lav, og potentialet for nye medlemmer er højt.

De fem brancher med det største potentiale er landbruget, chauffør-, lager-, restaurations- og rengøringsområdet.

- Inden for de brancher er næsten halvdelen af medlemspotentialet, sagde Per Christensen.

Han understregede, at de "svære" brancher ikke alene skal ses som udfordringer, men også som muligheder.

- Social dumping er jo mere udbredt i netop de brancher. Fup og plat. Og vi skal være der, fastslog Per Christensen og fortsatte:

- Vi må ikke sænke tempoet, og vi må ikke sænke ambitionsniveauet.